Heb je jezelf ooit afgevraagd waarom het zo lastig is om goede gewoontes te vormen en tegelijkertijd zo gemakkelijk is om terug te vallen in slechte gewoonten? Ik ken dat gevoel maar al te goed. In dit artikel gaan we dieper in op gedragsverandering, ontdekken we hoe overtuigingen onze gewoontes vormgeven, en hoe je echte gedragsverandering kunt bereiken.

Je kent het wel, dat moment waarop je besluit om je leven om te gooien en goede gewoontes aan te nemen. Een jaar later lijkt er weinig veranderd te zijn. Herkenbaar? Goede gewoontes beginnen vaak vol enthousiasme, maar na een paar dagen voelen ze eerder als een last dan als een positieve verandering. En waarom is het toch zo moeilijk om die ongezonde gewoontes te doorbreken, zelfs als je je best doet?

Dat is waar de kunst van gedragsverandering om de hoek komt kijken.

Drie lagen van verandering

Om gedragsverandering echt te begrijpen, moeten we kijken naar de drie lagen van verandering: resultaat, gedrag en overtuigingen. Het veranderen van je resultaten (bv. een sixpack) en je gedrag (bv. regelmatig sporten) zijn belangrijk, maar het diepste niveau van verandering is het aanpassen van je overtuigingen, je zelfbeeld en je identiteit. En dat is vaak waar we de mist ingaan.

Vaak beginnen we het proces van gedragsverandering door te focussen op het resultaat dat we willen behalen. Maar het geheim voor duurzame gedragsverandering ligt niet in wat je wilt bereiken, maar in wie je wilt worden.

Resultaatgerichte gewoonte
Resultaatgerichte gewoonte
Identiteitgerichte gewoonte
Identiteitgerichte gewoonte

Gedragsverandering is identiteitsverandering

Bij gewoontes gebaseerd op resultaten ligt de focus op wat je wilt bereiken. Maar als je je gedrag wilt veranderen op een duurzame manier, moet je je identiteit veranderen.

De meeste mensen denken niet na over identiteitsverandering wanneer ze hun leven willen verbeteren. Ze stellen doelen (een boek schrijven) en bepalen acties (iedere dag schrijven) zonder rekening te houden met de overtuigingen die hun gedrag sturen.

Ware gedragsverandering komt pas als je niet alleen je doelen en acties verandert, maar ook de overtuigingen die je identiteit vormen. Je bent niet alleen bezig met het behalen van een doel; om dat doel te kunnen realiseren moet je een ander persoon worden (ik ben een schrijver). Als je overtuigingen hier niet mee in overeenstemming zijn, zal het gedrag niet blijven bestaan.

Identiteit: de drijvende kracht achter gewoonten

Je gedrag is een weerspiegeling van je identiteit. Wat je doet, is een uiting van het type persoon dat je gelooft te zijn. Als je een gewoonte wilt behouden, moet deze deel uitmaken van je identiteit. Het ultieme doel is niet om een resultaat te bereiken, maar om het type persoon te worden dat dit resultaat bereikt.

Ware gedragsverandering is identiteitsverandering. Je kunt een gewoonte starten vanwege motivatie, maar de enige reden waarom je erbij blijft, is dat het een deel van je identiteit wordt.

Iedereen kan zichzelf ervan overtuigen om eens of twee keer naar de sportschool te gaan, maar als je niet de overtuiging achter het gedrag verandert, is het moeilijk om vast te houden aan langetermijnveranderingen. Verbeteringen zijn slechts tijdelijk totdat ze deel worden van wie je bent. Als sporten een onderdeel van je identiteit is, dan hoef je jezelf niet te overtuigen om te trainen. Het juiste doen is dan gemakkelijk.

Maar let op, je identiteit kan zowel een vriend als een vijand zijn. Een positief zelfbeeld helpt je om automatisch te doen wat goed voor je is. Maar als je negatieve overtuigingen over jezelf hebt aangenomen, kunnen die je flink tegenwerken.

Veel mensen hebben onterecht overtuigingen aangenomen zoals:

  • Ik ben geen sporter
  • Ik ben geen ochtendmens.
  • Ik ben slecht in het onthouden van namen.
  • Ik ben altijd te laat.
  • Ik ben niet goed met technologie.
  • Ik ben verschrikkelijk in wiskunde.

… en duizend andere variaties.

Duurzame verandering van binnenuit

Identiteitsverandering is dus de holy grail voor gedragsverandering. Maar hoe verander je je zelfbeeld en identiteit?

  1. Je beslist het type persoon dat je wilt zijn.
  2. Breng je onderbewuste overtuigingen in overeenstemming.
  3. Bewijs het aan jezelf met kleine successen.

Geen zorgen, je identiteit is niet in steen gebeiteld. Iedereen heeft de kracht in zich om je overtuigingen over jezelf te veranderen. Dit is namelijk waar ik dagelijks vrouwen in ondersteun.

Als Coach en PSYCH-K® Facilitator help ik vrouwen om onderbewuste overtuigingen op een snelle, eenvoudige en duurzame manier te transformeren. Ben je klaar met een oude gewoonte en wil je dit op identiteit niveau aanpakken? Plan dan een gratis en vrijblijvende discovery call in waarin ik met je meedenk.

Plan een gratis Discovery call