december 21, 20215 Minutes

Dé manier om angst te overwinnen

Heb je wel eens stil gestaan bij wat angst met je doet? Hoe het je WERKELIJK beïnvloed? en waarom we angst soms maar niet kunnen overwinnen? I get it, niet iets waar je dagelijks bij stil staat. Daarnaast schuilt angst zich in je onderbewuste waardoor we de impact die het op ons heeft vaak niet kunnen bevatten. In dit artikel neem ik je mee in dé manier om je angsten te overwinnen.

Een voorbeeld van één van mijn cliënten

In een van haar sessies hebben we gewerkt aan haar angst voor autorijden. Ze had haar rijbewijs en wist niet waar haar angst vandaan kwam. Ze wilde heel graag autorijden maar vond het hartstikke eng.

Ik vroeg haar wat er nodig was om weer auto te kunnen rijden. Ze zou weer opnieuw rijlessen moeten volgen, maar dan wel van een specialist in rijangst. Ook moest er een andere veiligere auto komen. Hier had ze het geld niet voor dus ze zou hier eerst voor moeten sparen.

Kortom: een heleboel obstakels en bezwaren die voor haar heel reëel waren. Ze kon er werkelijk niet omheen.

Tijdens de sessie hebben we een balans gedaan om de stress rondom autorijden te transformeren. Daarnaast hebben we ondersteunende overtuigingen in haar systeem gezet zoals: “Het is voor mij veilig om in de auto te rijden” en “Ik kan auto rijden”.

Aan het eind van de sessie voelde ze al dat er werkelijk iets veranderd was. Het voelde een stuk lichter. Alsof er geen excuses meer waren.

Ik stelde voor om te gaan ervaren wat er veranderd was en ten slotte keken we naar een kleine actiestap die ze zou gaan zetten. Ze zou regelmatig op de bestuurdersstoel zitten met haar voet op de pendalen. (Iets wat ze voorheen al doodeng vond!)

Na haar eerste sessie sprak ik haar opnieuw, ze had nog niet in de auto gestapt. Het grote verschil? Het voelde verassend goed om in de bestuurdersstoel te zitten. Daarnaast had ze opgemerkt dat ze niet meer sprak over rijangst.

Ze had alleen de stap nog niet gezet om het ook daadwerkelijk te doen. Dat wilde ze wel graag dus hebben we hier nog eens kort naar gekeken. “Ik neem de stap om in de auto te rijden” was de overtuiging die ze nog mocht integreren.

Na deze balans vroeg ik haar opnieuw wat er nodig was om weer in de auto te kunnen rijden: haar ogen twinkelde en ze begon te lachen. “Niks eigenlijk”. Yes! Breakthrough!

De week daarop is ze met haar man op een industrieterrein gaan oefenen en ineens leek het zo gemakkelijk. Ze zag mogelijkheden die ze voorheen werkelijk niet kon zien.

Je onderbewuste bepaald hoe je iets ervaart

Dit is precies hoe je onderbewuste je realiteit beïnvloed. Omdat je zo gewend bent geraakt aan die begrenzing voel je pas de vrijheid op het moment dat je de muren hebt afgebroken.

Hoe zit dit bij jou? Waarin voel jij je nog begrensd? Waarin zie jij meer obstakels dan mogelijkheden?

Het advies is vaak om door die angst heen te gaan en stappen te blijven zetten. Hoewel dat goed kan helpen, kan het ook zijn dat je de angst hiermee blijft onderdrukken. De angst blijft in je onderbewustzijn actief, het blijft je beïnvloeden, en het blijft je realiteit vervormen.

Het gevolg? Je bewuste en onderbewuste liggen continu met elkaar in de knoop. En, het wordt een gevecht met jezelf om over die enorme muur heen te komen.

Dat hoeft niet. Samen kunnen we die muren van je onderbewuste afbreken.

Uiteraard valt of staat het resultaat met de stappen die je neemt maar wanneer je op onderbewust niveau de angst hebt doorbroken is er niets dat je nog langer tegenhoudt om die stappen te nemen. Het wordt het ineens een stuk leuker en gemakkelijker.

Geschreven door Kelly Kluve